Før

 

Gudlamegslippe

Da jeg gikk på barneskolen ble det stort sett undervist i svart-hvitt, kritt på tavle og stort sett bøker uten farger. Noen fargebilder var å se  i ABC-en , Bibelhistorien og Torbjørn Egners lesebøker. Det var et skikkelig høydepunkt når læreren hadde med seg plansjer i fargetrykk!
I dag drukner undervisningen i farger, musikk og bevegelse. Vi har Smartboard i klasserommene og alle får ukeplan i fire-fargetrykk. Vi har flere datamaskiner som elevene kan sloss om og det blir flere og flere kulørte læremidler på nettet.
Men lærer vi mer i dag enn for femti år siden?

Mitt klare svar er NEI. Vi lærer egentlig utrolig lite fordi vi bruker så mye tid der bare tiden går. Det tar tid å finne frem programmene – og i mellomtiden er elevene helt andre steder i sine tanker. Data fra diverse undersøkelser kan tyde på at læringskurven er nedadgående. Dette har skapt panikk hos politikerne som dessverre også handler panisk.

Det styggeste eksempelet er de nye fraværsreglene. Noen ( Høyre med tjommier ) tror at man kan true ungdommen til å bli ved pulten. Man trenger ikke krystallkule for å se at dette ikke kan gå bra. I stedet for å sette store ressurser inn på å skape en meningsfull skolehverdag for alle, så vil man bruke kreftene på mer byråkrati.
Man tror også at mange elever mislykkes i matematikk fordi noen lærere har kommet inn på lærerhøyskolen uten å ha fire i matematikk. Jeg synes matematikk er et viktig fag og de som skal undervise i faget bør være best mulig, men hvis vi ikke klarer å se at det er mangfoldet av evner som skaper de gode lærerne og den beste skolen, så er vi kommet meget skeivt ut.

Flertallet av norske politikere har også klokkertro på at fem års utdanning for alle lærere er veien å gå. Det er etter min mening en blindvei og en dyr sådan. Det viktigste for en lærer er at han ser elevene og er ærlig opptatt av å hjelpe dem videre på kunnskapens vei. Å være faglig dyktig kan bety at man er flink i andre fag enn matematikk. Norsk skole vil gå glipp av mange talenter, både pga matematikk-kravet og økt lengde på utdanningen. Samtidig som vi trenger mange, mange flere lærere, så har søknaden til lærerutdanning gått ned. Det kan selv ikke kunnskapsministerens brøkferdigheter gjøre noe med!
( Det beste man kunne gjort var å tilby lærere et års videreutdanning etter at ferskingene har vist over tid at man faktisk mestrer lærergjerningen!

Det finnes dårlige lærere, men ikke nødvendigvis pga. faglig svakhet, men fordi man ikke klarer å takle og undervise en klasse med krevende barn og foresatte!

Jeg drømmer meg av og til tilbake til da ukens høydepunkt var å få se en stripete 16 mm fargefilm fra Statens Filmsentral. Jeg husker fortsatt da vi kunne dra ned kartene foran tavlen. Tavlen som alltid var klar bare du hadde et kritt- og den deilige, berusende lukten av en spritstensil.

Vi sier gjerne at det enkle ofte er det beste.

Hvorfor kan vi ikke få tilbake troen på det i skolen også?

Forfatter: janordstrom

Pensjonert lærer - interessert i det meste! Har meninger om alt!

Én tanke om “Før”

Legg igjen en kommentar